Pendidikan keusahawanan dengan 7 langkah utama
BULATAN LATIHAN KEUSAHAWANAN
Melatih dan melahirkan usahawan melalui metrik
- Matlamat jelas diukur dengan KPI yang sesuai. Matlamat kecil diperturunkan dari matlamat besar.
- Punca keberhasilan boleh dikenalpasti oleh key result areas atau komponen atau sensitivi analysis atau fish bone analysis.
- Peluang dikenalpasti melalui peta pasaran, kos dan harga. dimana branding dan niche marketing dapat dikenalpasti dan diaplikasikan.
- Strategi atau key result areas pula dibentuk dan diaplikasikan dengan outcome modelling dalam langkah 5.
- Pembentukan model dan sub-model dalam rancangan perniagaan yang akhirnya mencapai matlamat.
- Penilaian dan perubahan yang dihasilkan dari proses perbandingan dengan industri dulu dan sekarang.
- Key Performance indicators - ukuran prestasi utama digunakan dalam semua rancangan dan operasi perniagaan.
Alat, Model dan Ukuran Keusahawanan
- Aras Industri - performance gaps / critical success factors
- Matlamat - jelas dengan pulangan
- Peluang - kekosongan dalam pemetaan pasaran. Market Positioning
- Strategik dan pemetaan: Key Result Areas dan best practices
- Outcome modelling : 5 models
- Profit modelling
- Working capital model
- Fixed capital model
- Cash Flows model
- ROE model
- Penilaian dan Perubahan: sebenar, sasaran dan piawai
- Semua langkah diatas diukur dengan KPI atau ukuran prestasi utama.
- Kadar KPI turut disasarkan dan dipantau.
Copyright : Arriffin Mansor 012-2786282
MBA Assignment on entrepreneurship
Prepare core elements of a business plan for creating the new venture that include these points
- Highlights the entry and positioning of the business, which would differentiate it, and how the new venture would make the most impact.
- Assess the attractiveness of the venture and the risks.
- Entail the financial requirements of your venture, and the source of the funds
- Detail the size of the business, the prospect for growth and the assumptions you have used.
No comments:
Post a Comment